احسان افروز

چیلر هوا خنک یا آب خنک؟!!!

اگر شما هم دچار دوگانگی بین چیلر تراکمی هوا خنک و چیلر تراکمی آب خنک شده اید پیشنهاد ما مطالعه دقیق این مقاله می باشد.

در این مقاله با گفتن مزایا و معایب هر دو نوع چیلر ها انتخاب کردن یکی از آنها را برای شما راحت تر می کنیم.

ساختار چیلر هواخنک (چیلر تراکمی هواخنک یا چیلر هوایی) و آب خنک (چیلر تراکمی آب خنک یا چیلر آبی) بسیار شبیه یکدیگرند. هر دو از قطعات اصلی کمپرسور ، اواپراتور ، کندانسور و شیر انبساط تشکیل می شوند. مهمترین تفاوت چیلر هوا خنک و آب خنک این است که گاز موجود در کندانسور یا با استفاده از آب خنک می شود و یا با هوا.

اگر گاز کندانسور با آب خنک شود به آن چیلر تراکمی آب خنک می گویند که به دستگاه کولینگ تاور (برج خنک کننده) نیز نیاز دارد. اگر کندانسور با استفاده از فن دمنده هوا ، خنک شود به آن چیلر تراکمی هوا خنک گفته می شود که به برج خنک کننده نیازی ندارد.

 

کندانسور

کندانسور چیلر هوا خنک چیلر آب خنک

در مقایسه چیلر تراکمی آب خنک و چیلر تراکمی هوا خنک ابتدا چیلر تراکمی با کندانسور آبی را بررسی می کنیم. همان طور که از اسم آن مشخص است، گاز کندانسور این چیلر توسط آب خنک می شود و دارای راندمان بالاتری می باشد، در نتیجه دفع حرارت بیشتری را می تواند انجام دهد.

فشار کاری چیلر در این نوع کندانسور کمتر از کندانسور هوایی می باشد. کندانسور این چیلر یک مبدل حرارتی پوسته و لوله (Shell and Tube) می باشد که به وسیله برج خنک کننده عملیات کندانس در آن انجام می شود.

در کندانسور چیلرهای تراکمی آب خنک، آب برج خنک کننده، در تیوب کندانسور در جریان دارد و با ورود مبرد(گاز) داغ خروجی از کمپرسور که با ورود به پوسته کندانسور و برخورد به لوله های مسی که داخل آن آب برج خنک کننده جریان دارد باعث انتقال حرارت و تقطیر مبرد انجام می گیرد.

در مقایسه چیلرهای آبی و هوایی در کندانسورهای چیلر تراکمی آب خنک از لوله های مسی با سایز ۳/۴ اینچ استفاده می گردد و برای افزایش سطح حرارتی، به لوله ها فین زده می شود. فین های لوله های مسی متفاوت می باشد.

برج خنک کننده

 

از جمله تفاوت های چیلر تراکمی آب خنک  با هوا خنک، احتیاج به وجود برج خنک کننده می باشد.

برج های خنک کننده در اصل برای خنک کردن آب می باشند و وسیله ای می باشند که گرمای تولید شده توسط کندانسور را به محیط بیرون منتقل می کند. آب گرم خروجی از کندانسور به بالای برج خنک کننده پمپ می گردد و از بالای برج خنک کننده با گذر از پکینگ های برج خنک کننده به داخل تشتک برج  می ریزد. این فرایند به طور مستمر تکرار می گردد. آب در برج به گردش در می آید و به طرف پایین ریخته می شود که در اثر تماس با مولکول های هوا باعث تبخیر و خنک شدن آب می گردد. برج خنک کننده شامل یک سیستم پخش آب جهت ریختن آب بر روی پکینگ ها می باشد، وجود فن های مکنده و برخورد هوا و ایجاد سطح حرارتی به وسیله پکینگ ها  از جمله شرایط کاری آن ها می باشند.

متاسفانه استفاده از برج خنک کنند معایبی هم دارد که از جمله معایب آن می توان به هزینه نگهداری آن ، و نیاز متعدد به تعمیر و تعویض کولینگ تاور اشاره کرد که به دلیل تبخیر بخشی از آب در برج خنک کننده، باعث ایجاد رسوبات در برج میشود و به همین دلیل این برجها نیاز به مراقبت و نگهداری دارند.

چیلر هوا خنک

چیلر-تراکمی-هواخنک

چیلرهای هوا خنک یا چیلرهای هوایی به آن دسته از چیلرهای می گویند که جهت دفع حرارت از کندانسور هوایی به همراه استفاده میکنند.

در مقایسه چیلرهای هوایی و چیلرهای آبی ،درکندانسورهای هوایی مبرد داخل کندانسور به وسیله هوا و از طریق فن های آکسیال و با عبور جریان هوا از روی کویل، کندانسورخنک می شود وبه همین علت چیلر هوا خنک نامیده می شوند.در چیلر هوا خنک خبری از برج خنک کننده و مصرف آب نمی باشد در این صورت هزینه نگه داری کاملا برداشته می شود.

مصرف انرژی

 

با توجه به اینکه بخش زیادی از آب درون برج خنک کننده در اثر تبخیر کم می شود و  به آب جبرانی نیاز بوده و چیلر آب خنک مصرف آب دارد

در مدار چیلر هوا خنک ، آب فقط یک بار شارژ می شود و به افزودن دائمی آب نیازی نیست. در مناطقی که آب به مقدار کافی یا کیفیت مناسب وجود نداشته باشد یا قیمت آن بالاست بهتر است که از نوع هوا خنک استفاده شود.

چون فقط یک بار در زمان راه اندازی اولیه چیلر ، مقدار معینی آب به همراه ضد یخ درون اواپراتور چیلر پر می شود و بعد از آن دیگر به آب نیازی نیست.

با توجه به اینکه در تناژ و شرایط محیطی و کاری برابر ، نوع هوا خنک راندمان نسبتاً کمتری دارد ، بنابرین به طور میانگین حدودا مصرف برق نوع آب خنک ۱۰ درصد کمتر از نوع هوا خنک است.

 

البته باید این را هم مد نظر قرار داد که در نوع آب خنک ، مصرف آب هم داریم و نیز اینکه هزینه های نگهداری و تعمیر نوع آب خنک بیشتر از نوع هوا خنک است که مجموع هزینه های جاری آنها را تقریبا به سمت آب خنک سنگین می کند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا