احسان افروز

ضررهای بدنی باد کولر آبی

در این مقاله قصد داریم به عوارض باد کولر آبی و بیماریی های ناشی از استفاده طولانی مدت از کولر آبی را شرح دهیم.

با فرا رسیدن فصل تابستان استفاده از سیستم های سرمایشی به اوج می رسد، و در واقع با استفاده از این تجهیزات می توان روزهای گرم سال را تحمل نمود. در حال حاضر وسایل و سیستم های برودتی بسیاری برای خنک کردن هوای داخلی ساختمان موجود است که هریک مزایا و معایب مختص به خود را دارا هستند.

یکی از پرکاربردترین آنها که از دیرباز مورد استفاده قرار گرفته است کولر آبی می باشد

در ابتدا بهتر است نگاهی به نحوه ی عملکرد کولر آبی داشته باشیم. این سیستم ها به منظور تامین هوای خنک از آب استفاده می کنند به این صورت که با روشن شدن واتر پمپ آب مدار به گردش در آمده و از طریق سه راهی به ناودان ها و در نهایت روی پوشال ها ریخته می شود. با روشن شدن الکتروموتور فن دمنده شروع بکار کرده و آب روی پوشال ها را تبخیر و باد خنک به دریچه خروجی کولر آبی هدایت می کند. شرکت های داخلی و خارجی بسیاری در زمینه طراحی و ساخت کولر آبی فعالیت داشته و سالانه میلیون ها دستگاه را تولید و روانه بازار رقابت می کنند.

بررسی عوارض باد کولر آبی

کولر آبی از اجزای مختلفی تشکیل شده و واسط های تبخیری در آن از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند، به دلیل رطوبت دائمی در این پدها میتوان گفت محل مناسبی برای تجمع میکروب ها همچنین ویروس و قارچ می باشد. همچنین به دلیل قرار گرفتن در هوای آزاد بدون شک آلودگی و گرد و غبار را نیز به داخل اتاقک کولر آبی هدایت می کنند. این سری از سیستم های سرمایشی در کنار محاسن و مزایای بی شماری که دارند در صورت طولانی مدت از آنها و قرار گرفتن در معرض مستقیم باد کولر آبی خطرات بی شماری بر سلامتی انسان خواهد داشت که در ادامه به عوارض باد کولر آبی اشاره خواهیم داشت. اما این به آن معنا نیست که نباید از کولر آبی استفاده کرد بلکه با رعایت راهکارها و در نظر داشتن برخی نکات می توان عوارض آن را به کمترین میزان رساند. مجله تخصصی دما پویا در مقاله ای با موضوع راهنمای انتخاب کولر آبی به طور کامل در خصوص هر آنچه که حین خرید و انتخاب کولر آبی باید در نظر داشت را فراهم آورده که شما کاربر گرامی با مراجعه به این صفحه می توانید اطلاعات مفیدی را در اختیار داشته باشید.

 

مشکلات تنفسی

واسط های تبخیری یا همان پدهای پوشالی به منظور تامین هوای خنک لازم است به طور دائم مرطوب باشند. محیط مرطوب نیز محل مناسبی برای تجمع ویروس ها و قارچ می باشد، بنابراین با روشن شدن کولر آبی و به حرکت در آمدن فن دمنده این باکتری ها به دریچه خروجی کولر منتقل شده و در نهایت به داخل اتاق هدایت می شود. ویروس ها و قارچ ها روی سیستم تنفسی افراد تاثیر گذاشته و باعث بیماری هایی از قبیل ذات الریه عفونی می گردد.

 

پوستی خشک و درد عضلات

نحوه عملکرد کولر آبی به این صورت است که برای تامین هوای خنک از تبخیر آب بهره می برد. بنابراین حداقل 45% رطوبت نیز در داخل محیط ایجاد می کند. افرادی که از بیماری روماتیسم رنج می برند، و یا کسانی که تجربه شکستگی در دست و یا پاهای خود دارند با قرار گرفتن مستقیم در معرض باد کولر به مرور دچار دردهای عضلانی خواهند شد.

 

انتقال آلودگی به محیط داخل

محل قرار گیری کولر آبی در فضای بیرونی نظیر بالکن، پشت بام و یا حیاط ساختمان می باشد. بنابراین آلودگی هایی نظیر گرد و غبار، دوده ی ماشین، آلاینده ها از طریق پدها به داخل اتاقک کولر آبی منتقل و در محفظه باقی می مانند. این آلودگی ها با روشن شدن دستگاه از طریق دریچه ی کولر به داخل اتاق هدایت می گردد، و در دراز مدت باعث بیماری هایی از قبیل آسم، آلرژی، و سرفه در افراد می شود. برای جلوگیری از عوارض باد کولر آبی در این حالت با راهکارهایی می توان میزان انتقال آلودگی به محیط را کاهش داد. یکی از توصیه های ما به شما که از کولر آبی به منظور تامین هوای خنک بهره می برد این است که با استفاده از فیلترهای نازک آنتی باکتریال و قرار دادن آن روی بدنه ی خارجی کولر از ورود گرد و غبار به داخل اتاقک کولر آبی جلوگیری بعمل آورید.

جدا از این مشکلات مشکل های بیشتری همانند هزینه نگه داری هزینه سرویس هزینه پوشال ها که باید تعویض شوند و… با وجود این مباحث دیگر جایی برای صحبت کردن در مورد کولر آبی نمی ماند و بهتر است به سمت کولر های جدید و سیستم های تهویه هوای مطبوع بروید

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا